Followers


Wednesday, April 11, 2012

Ooowh Maggie~ rupanya kau duri dalam daging..huh!

Hai korang!.. Aku nak share pasal maggie la. Tadi aku carik dekat En. Google, terjumpa pulak pasal Maggie nie. Maggie mmg simple n sedap kan???  Tengok perencah Maggie tuh macam takda pape yang bahaya sangat. Padahal, macam2 bahan kimia dlm tuh. Haa korang tengok kat bawah nie..




Kalsium Sulfat: Kapur Paris

Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.

Tertiary butylhdroxyquinone(TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).

Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma.

Pentasodium triphospate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit binatang juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

Propylene Glycol: Pelarut sinetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

 Polydimethylsiloxane: Diguanakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

Pewarna tiruan (Sunset Yellow CFC dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktif dalam kalangan kanakII dan mungkin turur menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran serta kerosakan saraf yang mungkin menjadi penyebab kanser.

##  Lepas ni kurang2kan la melantak Maggie >_<  ##

3 comments:

Anonymous said...

testing2 hihi

sis dh taubat tk makan megi dah stop dari tahun lepas :D

cHe3 said...

wah takotnye bace ur link nie...
nasib la chee mkn kekdg jer.. uhuhuh

syida said...

2laa syida pun bru tau jaa...
kdg2 teringin gak nak mkn..hihi


POLI Bloggerz